söndag 28 juni 2009

Äntligen...

Två stolta gårdbutiksinnehavare, jag AnnaKarin och min kära kollega Jenny.
Och vår tjusiga skylt visar vägen efter Jäder kyrka.

Äntligen har vi påbörjat vår resa tillsammans med den lilla gårdsbutiken Lavendeldrömmar. Efter veckor, ja månader, av slit och släp har vi äntligen fått sjösätta vår lantligt romantiska sommarbutik - och det kunde inte ha börjat bättre.

I strålande morgonsol skålade vi i champagne för vår Lavendeldröm tillsammans med delar av Jennys rara familj. Min egen låg hemma och snusade i sina sommarvarma sängar...

Vårt ännu varma hembakta bröd står på plats. Vi säljer bl a lavendeldrömmar, lavendelskorpor, sylt, marmelad, saft och chutney, allt efter säsong och tillgång. Vi kokar, syltar och bakar med stor hjälp av övrig familj. Jennys mamma Irené är vår allra bästa hjälp men alla hjälper till på ett helt ovärderligt sätt. Puss och kram till alla och en var...
Jennys mamma Irené i dagens soligast hatt.

De första kunderna i butiken fick välja först av alla bland godsakerna. Kunderna kom i stort antal och i strid ström. Ni värmde med era vänliga ord och all er uppskattning!

Skuggorna var korta mitt på dagen men det hindrade inte köpsuget... fast termometern tangerade trettiostrecket.

Vi hade dekorerat i bersån på ett underbart vis - på tvättlinan hängde de allra vackraste gamla särkar, bebisblusar och mammelucker på rad i skuggan... Handsydda och med skiraste spets lyste de upp i det gröna rummet.

Här satt många och njöt under dagen.

Och särkarna såldes, en efter en... Men vem kan motstå?
Handknypplade spetskragar tillsammans med mormors allra finaste pärlor.

Visst finns Lavendeldrömmar i våra hjärtan...

Vårt lilla bjudbord besöktes flitigt. Vi bjöd på kaffe eller hemkokt saft och smakprov på våra specialiteter - lavendeldrömmar och lavendelskorpor.

Butiken blev precis så inbjudande och hemtrevlig som vi hoppats på - och verkligen strävat efter under uppbyggnaden. Nu står den där med logdörren öppen, i all sin romantiska prakt och bara myser av välbehag.
Pionen står i full blom lagom till invigningen.

Och lavendeln den sköna - allas vår vän.

En ljuvlig helg - då sommaren visat sin allra vänaste sida - har vi fått hälsa alla rara kunder välkomna in!
Och välkomna tillbaka kära ni.

3 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Ojojoj jag tror jag svimmar,
det såg sååå inbjudande ut så jag vill hoppa in i datorn och vara där på en sekund.
Vad ni måste ha slitit och jobbat, men vilket resultat!!!

Bland den sötaste butik jag sett och vilken underbar lantlig inredning, jaaa jag vet inte mer vad jag sak säga, allt var bara så fint.

Hoppas verkligen att jag kan komma nån gång och hälsa på, skulle vara såå roligt.

Kram till er bägge duktiga tjejer/Ingela.

Home No.1 sa...

Grattis till Er här är ju mina efterlängtade bilder åhh vad härligt det ser ut!!!
Kram Annica.

Fia sa...

Ser verkligen jättefint ut..hoppas jag kan "lura" med mamma dit...

Vilken fin tunika du har på dig när du skålar..finns den också för försäljning? Tror min mamma (och jag...) skulle gilla den.

Hon avskyr tighta plagg och vill ha svalkande svala plagg...

Lycka till nu och hoppas att allt går er väg!